Sportos saláták blogja

Budapest játszótere - A Pilis (2. rész Pilis keresztül-kasul)

2020. május 31. - 8proba_Viktor

Mivel legutóbbi bejegyzésem után követőim száma 1 főre duzzadt, fontosnak tartottam, hogy félbemaradt cikkemet befejezzem, szóval most beavatok minden érdeklődőt a pilisi kerékpáros utak általam preferált válogatásába, és abba, hogy ha valaki nekiindul, mikre érdemes figyelni.

Modern világban élünk, így elegendő lenne most egy GPS útvonalat bemásolnom ide, és mindenkinek egyből világos lenne merre is menjen, és mire számíthat közben, mégis inkább részletesen leírom az információkat, mert szerintem ez a fajta ismertetés talán emberközelibb és kellemesebb időtöltést is hordoz magában, mint amiket hétköznap a gépies, monoton világunkban megszokhattunk.

Mivel Budapest északi részén lakom, könnyedén elindulhatnék biciklivel otthonról egy pilisi kerékpártúrára, mégis inkább autóval szoktam Szentendréig eljutni, egyrészt, mert szeretek pirkadatkor üres utakon autózni, másrészt mert fontos szempont, hogy ha kerékpárra szállok, akkor minél kevesebbet kelljen közúton haladnom.

Útban Szentendre felé, keresztül a Megyeri hídon.

Azoknak, akik hasonló cipőben járnak, javaslom, hogy a pesti oldalról a Megyeri hídon közelítsék meg Szentendrét, majd ha már beértek oda, akkor a kerékpáros túra kiinduló pontját az alábbi úton közelítsék meg:

Két fontosabb kereszteződés a túra kezdőpontja felé (Szentendre központban balra kanyarodás, majd a Skanzen után főútról jobbra lehajtás)

Mindezek után egy kis játszótérhez érünk, ami mellett leparkolhatunk és végre elindulhatunk a zöld kerékpár úton a Pap-rét felé. Itt fontos megemlítenem, hogy az előző bejegyzés alkalmával már említettem, hogy kell egy megfelelő kerékpár, mely - mivel az általam választott túraútvonal végig aszfaltozott, -  akár verseny kerékpár is lehet, azzal is könnyedén teljesíthető.

Akiknek hasonló viharvert kerékpárja van, mint nekem (amin még csak első váltó sincs), azokat azzal biztatom, hogy a lejtők és emelkedők úgy váltják egymást a túra 60 km-es útvonala alatt, hogy én is mindössze 3x szoktam leszállni a nyeregből, mikor is az első váltó helyén lévő két lánctányér éppen soron következő nehézségi szint szerinti tányérjára rakom át a láncot.

Szentendre, a Skanzen mögötti játszótér

Az út első szakasza - mint már említettem - a zöld kerékpár jelzésen végig emelkedőn halad egészen a Pap-rétig, ahol egyenesen kell tovább haladni a kék kerékpár jelzés felé, melyen azután folyamatosan leereszkedhetünk Visegrádig.

Az útburkolat szinte végig tökéletes, de nedves időben a lejtőn lefele haladáskor óva intek mindenkit a száguldástól, mert könnyen kiegyenesíthető egy-két merészebb kanyar.

Pap-rét, egyenesen tovább

A hegy lábánál egy kellemes étteremhez érkezünk. Azok, akik esetleg úgy érzik, hogy nem maradt elég energiájuk, hogy tovább folytassák a túrát, és inkább visszafordulnának, előtte itt az Őrdögmalom Erdei Étteremben felfrissülhetnek.

Ördögmalom Erdei Étterem

Azok, akik a további kihívásokat részesítik előnyben, rövidesen válaszúthoz érkeznek, ahol jobbra a hosszabb Panoráma úton, balra pedig Visegrád központja felé a rövidebb úton juthatnak el a Duna partig.

Balra Visegrád központja felé

Visegrád központ, lejtő a Duna partig

A Duna parthoz érve muszáj balra rákanyarodni a forgalmasabb 11-es főútra, cserébe azonban csodálatos börzsönyi panorámát és vízszintes jó minőségű utat kapunk, melyen végig a part mellett, pikk-pakk Pilismaróthoz érünk.

Visegrád útelágazás, 11-es főútra balra kanyarodás

Pilismarót központjában, balra kanyarodva a piros-fehér-zöld jelzésen hamar az erdészet épületéhez érhetünk mely után szintén egy forgalom elől elzárt úton feljuthatunk egészen a Dobogókői úthoz, közel 600 méteres magasságba.

Pilismarót, az erdészet épülete után egyenesen tovább

Az út, ahogy jeleztem, végig emelkedik, és kb. a 90 %-áig ez az emelkedő könnyedén legyőzhető, azonban az utolsó 10% emberpróbálóbb erőfeszítést igényel, de ne csüggedjen senki, ha a sorompót meglátja, akkor ebben a szakaszban már csak pár percnyi emelkedőre számíthat.

A néhai Shaolin falu után a Kis-Szoplák lábánál, közvetlen a Dobogókői út előtt

Mikor elértünk a Dobogókői úthoz, akkor még egy pár száz méter emelkedő hátra van, és fontos hogy itt résen legyen mindenki és balra felfele menjen, mert könnyedén eltéveszthető az irány, és ahogyan egyszer már én is, a hegy rossz oldalán fog leereszkedni, és kb. 15 km-es lejtmenetben Esztergomba fog eljutni. (Ami lefele élvezetes, de visszafele fáradtan egy igazi kínszenvedés, amit muszáj megtenni, máskülönben nem lehet visszakerülni a kiindulási pontunkhoz, illetve lehet, csak sokkal körülményesebb módokon :( )

Dobogókői út, balra felfele haladás (nehogy jobbra lefele vedd az utad! )

Az említett kanyar után még az alábbi két fontosabb útelágazás van:

Dobogókői út, jobbra Budapest felé, aztán megint jobbra Budapest felé

A sok elágazás után végre száguldhatunk lefele, de azért figyeljünk, mert rövidesen le kell kanyarodni a kék kerékpár jelzésű útra, melyen vissza kell kaptatni újra a hegyre, de aztán már csak lefele kell haladni (könnyed óránkénti 60-as tempóval) egészen Dömörkapuig, ahonnan pár kilométer után visszatérhetünk a kiindulási ponthoz.

Dobogókői út, balra a kék kerékpár útvonalon

Dömörkapu után egyenesen a szentendrei lőtér felé, aztán jobbra Szentendre felé

Remélem, tetszett a leírás, nem volt túl unalmas és lesz aki örömét leli benne ha kipróbálja.

Ha felismertek intsetek és ígérem, ha nem száguldok nagyon, akkor visszajelzek.

UI:

Egy kezdetleges térképet egy közeli hozzátartozóm kérésére  megosztok, melyen sárgával jelöltem a körtúra útvonalát:

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.